کلان داده ها Big Data

یکی از اصلاحات پرکاربرد در چند سال اخیر حوزه فناوری اطلاعات و تکنولوژی عبارت داده های کلان یا بیگ دیتا(Big Data) است. بیگ دیتا (Big Data) یا کلان داده به حجم بالایی از داده‌ها اطلاق می‌شود که هر روز نیز بر حجم آن افزوده می‌شود و می‌توان اطلاعات ارزشمندی را از میان این حجم داده استخراج کرد.پژوهشگران زیادی به تحقیق و بررسی در این حوزه مشغول هستند و در عین حال کسب‌و‌کارهای زیادی نیز با اهداف گوناگون به آن گرایش پیدا کرده‌اند. همچنین، صنایع و علوم گوناگون به ویژه بهداشت و درمان، علوم اجتماعی، بیمه، بانکداری و حتی دولت‌ها نیز به دلیل کاربردهای قابل توجه تحلیل کلان‌داده‌ها به آن روی آورده‌اند.


بیگ دیتا(Big Data)

بیگ دیتا (Big Data) یا کلان داده به حجم بالایی از داده‌ها اطلاق می‌شود که هر روز نیز بر حجم آن افزوده می‌شود و می‌توان اطلاعات ارزشمندی را از میان این حجم داده استخراج کرد. بیگ دیتا به حجم عظیمی از دیتا (اطلاعات) اطلاق می‌‌شود که در زمانی کوتاه و با سرعت و دقت بالایی تجزیه و تحلیل می‌‌شود. این اطلاعات می‌‌تواند ساختاریافته (اطلاعات منظم و دسته‌‌بندی شده) یا غیرساختاریافته (اطلاعات حجمی نامنظم و تصادفی) باشد. اما برخلاف چیزی که به نظر می‌‌رسد، این حجم اطلاعات نیست که اهمیت و اولویت دارد،بلکه نوع استفاده و بهره‌‌برداری از یک بخش یا تمام این اطلاعات توسط سازمان‌‌ها و تجارت‌‌ها است که مهم می‌‌باشد. بیگ دیتا در حقیقت عنوان و سیستمی جامع برای کسب‌‌وکارها به ویژه کسب‌‌وکارهای بزرگ است تا بتوانند از طریق اطلاعات حجیم به دست آمده از این سیستم، برای آینده کاری خود تصمیمات بهتری بگیرند.


big_data_types_1024x366.jpg

ویژگی های بیگ دیتا(Big Data)

حجم یا Volume: اولین ویژگی بیگ دیتا حجم و مقدار آن است که با کلمه Volume شناخته می‌شود. سازمان‌ها و نهادهای گوناگون با جمع‌آوری اطلاعات از منابع متنوع و متفاوت اقدام به ایجاد یک پایگاه داده می‌کنند. این اطلاعات می‌تواند شامل مواردی مثل اطلاعات مربوط به حجم معاملات و تبادلات تجاری، اطلاعات دریافت شده از شبکه‌های اجتماعی یا اطلاعات ماشینی و طبقه‌بندی شده دیگر باشد. این حجم زیاد از اطلاعات یکی از چالش‌های کسب‌وکارهای قدیمی بود چون نمی‌دانستند چطور و در چه جایی اقدام به جمع‌آوری و ذخیره‌سازی این اطلاعات کنند؛ اما به یمن ابداع روش‌های جدید و بهره‌گیری از تکنولوژی‌های هوشمند، این مشکل برطرف شده است.

سرعت یا Velocity: دومین ویژگی مهم بیگ دیتا بحث سرعت فرآیندهای آن است. مبادلات اطلاعات باید با سرعت بسیار بالایی انجام شود و این نکته بسیار حائز اهمیت است. فرآیند بیگ دیتا این مسئله را به خوبی هندل می‌کند و با کمترین ضریب اشتباه (تقریباً نزدیک به صفر) اطلاعات با سرعت بسیار بالایی پردازش و تحلیل می‌شوند. برخی از تکنولوژی‌های به کار رفته برای این مورد تگ‌های RFID ، سنسورهای ارزیابی و سیستم‌های اندازه‌گیری هوشمند هستند که در زمانی خیلی سریع اطلاعات را دریافت، پردازش و نتیجه آن را اعلام می‌کنند.

تنوع یا Variety: فرمت و نوع اطلاعات با یکدیگر تفاوت دارند. این اطلاعات می‌توانند به صورت متنی، تصویری، صوتی یا حتی کدهای صفر و یک باشند! این تنوع باعث شده تا دسته‌بندی‌های متعددی برای جمع‌آوری و ذخیره‌سازی اطلاعات در نظر گرفته شود.

پیچیدگی یا Complexity: ویژگی آخر به موضوع پیچیدگی بیگ دیتا مربوط می‌شود. از جایی که اطلاعات از منابع متعدد و گوناگونی به دست می‌آیند، فرآیند مرتبط‌سازی، تطابق و هماهنگ‌سازی آن‌ها با یکدیگر پیچیده می‌شود. این مسئله باعث شده تا خیلی از سازمان‌ها با مشکلات زیادی رو‌به‌رو شوند. برای جلوگیری از این مسئله باید سیستم‌های جامع و یکپارچه‌ای ترتیب داد که مانع ایجاد این مسائل شود. به همین خاطر است که کمپانی‌های موفق از دسته‌بندی‌های مرتب و کاربردی برای کنترل اطلاعات استفاده می‌کنند.

تغییر پذیری (Variability) : یکی از مشکلاتی که در مواجه با بیگ دیتا مورد اهمیت است، تغییرات در داده های ورودیست، بدین معنی که هرگونه تغییر داده باعث عدم تطابق و ناپایداری داده می شود و هرچه این ناپایداری داده ها بیشتر باشد کنترل و مدیریت آن دشوارتر می شود.

اطمینان (Veracity) : کیفیت داده های ذخیره شده می تواند به قدری متفاوت باشد که تاثیر شدیدی بر تحلیل دقیق بگزارد.

مقاله پیشنهادی: روش های افزایش امنیت تلگرام

دلایل اهمیت کلان داده ها

کلان‌داده‌ها به این دلیل که صرفاً حجم زیادی از اطلاعات را در اختیار دارند اهمیت چندانی ندارند؛ بلکه همانطور که گفتیم، این استفاده و نحوه بهره‌برداری شما از این اطلاعات است که اهمیت دارد. اما به طور کل می‌توان گفت که به خاطر اینکه بیگ دیتا منابع مناسبی از اطلاعات زیاد در زمینه‌های مختلف است، شما می‌توانید از بین این منابع اقدام به جمع‌آوری اطلاعات مهم و حیاتی کنید. اطلاعاتی که هزاران کمپانی و شرکت تجاری از آن‌ها برای اهداف خودشان استفاده می‌کنند.

شما با بررسی، تحقیق و مقایسه این اطلاعات در وهله اول می‌توانید اطلاعات فعلی خود را با آخرین اطلاعات روز دنیا به‌روز کنید تا از ترندها و تکنیک‌های بازاریابی جدید عقب نمانید. در مرحله دوم، می‌توانید با بررسی دقیق و آنالیز این اطلاعات راه و روش‌های بسیار کاربردی برای خودتان دست و پا کنید. این روش‌ها می‌توانند به کاهش هزینه‌ها، کاهش صرف زمان و توسعه و گسترش کاربردی فعالیت‌های اقتصادی و تجاری شما منجر شوند.

نتایج نشان داده‌اند که کمپانی‌هایی که از بیگ دیتا برای پیشرفت تجارت خود استفاده کرده‌اند نه تنها هزینه‌های خود را از این طریق کاهش داده‌اند، بلکه با کمک این اطلاعات محصولات و سرویس‌های به مراتب بهینه‌تری تولید کرده و به دنبال آن فروش خود را چندین برابر افزایش داده‌اند.

بیگ دیتا به شما کمک می‌کند تا با اطلاعات مفیدی که به دست می‌آورید تصمیمات هوشمندانه بگیرید. همچنین اگر بتوانید به طور مناسب و اصولی از این اطلاعات استفاده کرده و به صورت سیستماتیک آن‌ها را آنالیز کنید، می‌توانید نقاط ضعف و دلایل شکست‌های خود را نیز خیلی سریع‌تر پیدا کنید و با همین اطلاعات این مشکلات را برطرف کنید.

شما با کمک Big Data می‌توانید شناخت خیلی خوبی از مشتریان و مصرف‌کنندگان نیز به دست بیاورید


در کلان‌داده چه نوع داده‌هایی مطرح هستند؟

  • داده‌های وب: داده‌های رفتار سطح وب مشتریان مانند بازدید صفحات، جست‌و‌جوها، خواندن نقد و بررسی‌ها، خریدها و دیگر موارد قابل ثبت هستند. این موارد می‌توانند کارایی را در زمینه‌هایی مانند «بهترین پیشنهاد بعدی» (next best offer)، «مدل‌سازی رویگردانی مشتریان» (churn modelling)، «بخش‌بندی مشتریان» (customer segmentation) و «تبلیغات هدفمند» (targeted advertisement) بهبود ببخشند.
  • داده‌های متنی: این نوع داده‌ها (ایمیل‌ها، اخبار، خوراک‌های فیس‌بوک، اسناد و دیگر موارد) از بزرگ‌ترین و پرکاربردترین انواع کلان‌داده‌ها هستند. در داده‌های متنی، تمرکز معمولا روی استخراج حقایق کلیدی از متن و سپس استفاده از آن‌ها به عنوان حقایق ورودی برای دیگر فرآیندهای تحلیلی است (برای مثال، دسته‌بندی خودکار ادعاهای بیمه به عنوان کلاه‌برداری یا صحیح).
  • داده‌های زمانی و مکانی: GPS، تلفن‌های موبایل و اتصالات «وای‌فای» (Wi-Fi) به عنوان منابع در حال رشد داده، اطلاعات زمانی و مکانی را تولید می‌کنند. در حال حاضر، سازمان‌های زیادی به قدرت آگاهی از اینکه مشتریانشان در چه زمانی کجا قرار دارند واقف هستند. دیگر مساله حائز اهمیت، توجه به زمان و مکان در سطح تجمیع شده است. هرچه جمعیت بیشتری زمان و مکان خود را عمومی کنند، کاربردهای جالب توجهی بر اساس این داده‌ها ظهور می‌کنند. داده‌های زمانی و مکانی از انواع کلان‌داده‌های دارای حساسیت حریم خصوصی هستند و باید با دقت بالایی با آن‌ها برخورد شود.
  • شبکه‌های هوشمند و داده‌های حسگرها: داده‌های حسگرها امروزه از خودروها، تانکرهای نفت، خط لوله‌های انتقال نفت و توربین‌های بادی با فرکانس بسیار بالایی گردآوری می‌شوند. داده‌های حسگرها اطلاعات قابل توجهی پیرامون کارایی موتورها و ماشین‌آلات فراهم می‌کنند. همچنین، تشخیص مسائل را آسان‌تر و توسعه سریع کاهش روال‌ها را امکان‌پذیر می‌سازند.
  • داده‌های شبکه‌های اجتماعی: در شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، لینکدین و اینستاگرام امکان انجام تحلیل لینک به منظور پرده‌برداری از شبکه یک کاربر داده شده فراهم است. «تحلیل شبکه‌های اجتماعی» (social network analysis) می‌تواند بینشی از اینکه چه تبلیغی به یک کاربر خاص نمایش داده شود ارائه کند. این کار نه فقط با در نظر گرفتن علاقمندی‌هایی که مشتری خود به تنهایی نشان داده، بلکه با توجه به چرخه دوستان یا همکاران اون انجام می‌شود.

در اغلب منابع کلان‌داده ، قدرت تنها در دانستن اینکه داده‌های آن منبع به تنهایی چه می‌گویند نیست، بلکه ارزش آن است که بتوان فهمید این داده‌ها در ترکیب با سایر انواع داده چه می‌گویند.


کاربرد و اهمیت بیگ دیتا

شرکت‌ها از بیگ دیتا جمع شده بر روی سیستم‌های خود جهت بهبود عملیات‌ها، ارایه خدمات پس از فروش مناسب‌تر، کمپین‌های تبلیغاتی اختصاصی‌تر و افزایش سود‌دهی، استفاده می‌کنند. شرکت‌هایی که از بیگ دیتا استفاده می‌کنند از مزیت رقابتی بهتری به نسبت شرکت‌هایی که نمی‌کنند، برخوردار هستند. این مزیت رقابتی به این دلیل ایجاد می‌شود که، آنها می‌توانند تصمیم‌های درست تر و سریعتری براساس اطلاعات جمع آوری شده، اتخاذ نمایند. البته به شرط اینکه از اطلاعات جمع آوری شده به صورت بهینه، استفاده کنند.

بیگ دیتا تقریبا در تمام صنایع کاربر دارد. در حال حاضر صنایع انرژی، غذا و پزشکی از بیگ دیتا جهت بهبود سلامت و کیفیت زندگی جامعه، استفاده می‌کنند. به عنوان مثال در صنعت پزشکی، “بیگ دیتا” توسط دکترها برای شناسایی ریسک فکتور بیماری‌ها استفاده می‌شود که در نتیجه به آنها کمک می‌کند تا بیماری‌ها را شناخته و برای هر بیمار، راهکار مناسبی را تجویز نمایند. همچنین این اطلاعات با ذخیره سازی در سیستم‌های بهداشتی دولت‌ها، آنان را قادر می‌سازد تا در کمترین زمان از شیوع اپیدمی‌ها باخبر شده و سریعا تصمیم‌های مناسبی را بگیرند.


نتیجه گیری

حجم داده ها افزایش پیدا کرده است وتجزیه و تحلیل مجموعه داده ها، رقابتی تر شده است. چالش فقط جمع آوری و مدیریت حجم وسیعی از انواع مختلفی از داده نیست، بلکه استخراج ارزش معنادار از داده است. همچنین نیاز است به مدیران و تحلیلگرانی با بینش عالی از اینکه چگونه میتوان داده های حجیم را به کار برد. شرکتها باید در بکارگیری برنامه ها شتاب کنند درحین اینکه سرمایه گذاری های قابل توجهی در آموزش و پرورش پرسنل کلیدی انجام دهند.


منابع

سایت ایران هاست
سایت مدیر وب
گیک بوی
وب رمز






/ 2 نظر / 365 بازدید
asrislam

با سلام، مطلب مفید و کاربردی شما در سایت عصر اسلام با لینک زیر منتشر کردیم: http://www.asrislam.com/fa/news/13848/تعریف-کلان-داده‌ها-big-data

asrislam

با سلام، مطلب مفید و کاربردی شما در سایت عصر اسلام با لینک زیر منتشر کردیم: http://www.asrislam.com/fa/news/13848/تعریف-کلان-داده‌ها-big-data